Moje BMW




Na tej karcie będę opisywał historię i zmagania z moim BMW.

Zakup auta grudzień 2016

Dane auta z VIN:WBANJ51030B411909:

Type code: NJ51
Model: 525D (EUR)
E-F-R series: E61
Series: 5
Type: TOUR
Steering: LL
Doors: 5
Engine: M57/TU
Displacement: 2.50
Power: 130 (177 hp) (w dowodzie mam 120kw)
Drive: HECK
Transmission: MECH
Paint code: A36 - TITANGRAU II METALLIC
Upholstery code: LCTE - LEDER DAKOTA/TRU
Prod.date: 2005-06-16

S1CA SELECTION COP RELEVANT VEHICLES
S2RA BMW alloy wheel, trapezoid style 134
S8SA Navigation access request,country-spec.
S8SP Control unit COP
S9AA Outer skin protection
S216 HYDRO STEERING-SERVOTRONIC
S302 Alarm system
S320 Deleted, model lettering
S386 Roof railing
S423 Floor mats, velours
S438 Fine wood trim
S441 Smoker package
S442 Drink holder
S508 Park Distance Control (PDC)
S540 Cruise control
S548 Kilometre speedo
S606 Navigation system Business
S698 Area-Code 2 for DVD
S785 White direction indicator lights
S843 Power reduction
S863 Dealer List Europe
S868 Language version, Dutch
S877 Omission of non-combined operation
S886 Operating instructions, Dutch

Felgi na lato - Styling 138 - 7.5Jx17 ET20
Felgi na zime - Style 134

Moje średnie zużycie paliwa 8,30 dane na 2020r.


Jeżdżę już ponad 3 lata więc mogę co nieco więcej napisać jakie miałem problemy i jak sprawuje się auto.

1. OPONY
Może zacznę od tematu opon bo temat świeży. Do zeszłego tygodnia jeździłem na ww. runflatach. Głośne i twarde jak kamień. Teraz już wiem dlaczego musiałem co nieco wymienić w zawieszeniu - opony rsc (opiszę później). Wreszcie udało mi się wymienić na nowe. Z racji ograniczonego budżetu zdecydowałem się na Dębice Presto UHP2 XL 225/50/17. Efekt przerósł moje oczekiwania, to jak dzień do nocy. Bez porównania. Wreszcie auto nadaje się do jazdy na polskie drogi choć pewnie każda nowa opona była by o niebo lepsza od moich starych runflatów... nastała błoga cisza, nic nie stuka nic nie puka, po prostu bajka. Testy na autostradzie zaliczone, aczkolwiek w moim odczuciu rf miały lepsze trzymanie i samochód był sztywniejszy zwłaszcza przy naprawdę wysokich prędkościach, ale do zwykłej codziennej jazdy uhp2 idealne.

Koszt: 1250 zł opony, 120 zł wymiana.

2. WIĄZKA W KLAPIE
Oj z tym tematem męczyłem się bardzo długo. Właściwie od początku użytkowania miałem same problemy i mniejsze i większe. Np. informacje o słabym aku na postoju przy zgaszonym silniku, nie świecące się światło w bagażniku, później doszło oświetlenie tablicy rej i tylny halogen, w miedzy czasie padło otwieranie z pilota! Bolączka chyba wszystkich przedliftów kombi E61.
Pierwsza reperacja (raczej łatanie) żeby pilot działał - dałem 350 zł około stycznia 2017 (elektromechanik na ul. Bystrej w Warszawie). W tym roku była druga naprawa - bardziej kosztowna chyba około 700 zł (Krzysztof Seweryn - Targówek). Ma starczyć na dłużej. Kable były przetarte i pogniłe, lada moment i zrobiło by się poważne zwarcie. Po naprawie problem z słabym aku. i oświetleniem rozwiązany. Ciekawe na jak długo. Sam tego bym nie ogarnął.

Koszt: 350 + 700 zł

3. Czujnik temperatury
Październik 2016. Jeszcze przed zakupem w aucie był naprawiany kabelek od czujnika temperatury na zewnątrz. Błędnie pokazywał ujemną lub wysoką dodatnią temperaturę. Czujnik kupiony na aledrogo, ale okazał się zbędny - przetarty kabelek wystarczyło na nowo połączyć.
Błąd na komputerze: 49A2 Botschaft (A_TEMP_RELATIVZEIT, 0x310)
Koszt: 20zł czujnik + 30 zł naprawa

4. Termostaty + płyn chłodniczy
Przełom 2016/2017 r. Zaraz po zakupie auta pierwsze naprawy. Auto nie trzymało temperatury silnika (około 70°C). Typowa usterka "ten typ tak ma", objawy u mnie np. duże spalanie (przed wymianą ok 11l/100km po wymianie spadło do ok. 9l/100km, brak ciepłego powietrza z nawiewów (było letnie).
Najpierw była "nauka" sprawdzania temperatury silnika: https://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?t=297611.
Taka refleksja, kreseczki na obrotomierzu nijak się mają do temperatury silnika, ale po wymianie zdecydowanie "spadły".
Później szybka nauka używania i diagnozowania inpa (zakup kabelka i poszukiwanie programu), i wiadomo do wymiany pół samochodu  :mad2: i termostat główny i egr. Po lekturze forum kupiłem termostaty BEHR. Wymieniono również płyn chłodniczy na Prestone (weszło 2 x 4 litry). Przy okazji wymieniono świece i sterownik o czym później.

Po wymianie auto do dziś trzyma temperatury i zdecydowanie mniej pali.
Po wykasowaniu błędów więcej nie wróciły.

Koszt: Termostaty ok 245 zł + płyn około 90 zł + robocizna (około 400 zł ale razem z wymianą świec i sterownika).

5. Sterownik świec i świece.
Przełom 2016/2017 r. Kolejna typowa przypadłość tego modelu. Przed wymianą komputer sypał sporą ilością błędów np. wszystkie 6 świec i masa innych. Po skasowaniu inpą większość błędów wracało. Poniżej kody błędów jakie były przed wymianą termostatów i świec i sterownika. Generalnie auto paliło hm...normalnie mimo zimy. Podejrzewam że świece i sterownik padły ze starości albo wpływ na nie miała niska temperatura silnika (termostaty). Oczywiście kupiłem po lekturze forum świece i sterownik BERU. Po wymianie i kasowaniu inpa błędy zniknęły na dobre.
2018 r. Od początku roku znowu padają świece. Nawet kupiłem 2 swiece też BERU i wysłałem stary sterownik do regeneracji (NYSA), ale jeszcze nie było okazji wymienić. Mechanik stwierdził że trzeba obserwować co się dzieje bo niemożliwe żeby nowy sterownik znowu padł i że świece nie powinny tak szybko padać. Sprawdził też kabel i jest ok. Dziś są już 2 i czasem pojawia się błąd 3 świecy. Systematycznie przynajmniej raz w miesiącu siadam z kompem w auto i sprawdzam co znowu.
A i jeszcze sporo osób na grupie fb poleca też świece ngk. Może następne takie kupie.
2019 wymiana kompletu świec BERU (nie kupowane w PL a przywiezione z Belgii). Błędy ustały.

BŁĘDY PRZED WYMIANĄ STEROWNIKA, ŚWIEC, TERMOSTATÓW:
49F2 Botschaft (WHEEL_SPEED, 0xCE)
4212 Gluehkerze Zylinder 1, Ansteuerung
4222 Gluehkerze Zylinder 2, Ansteuerung
4232 Gluehkerze Zylinder 3, Ansteuerung
4242 Gluehkerze Zylinder 4, Ansteuerung
4252 Gluehkerze Zylinder 5, Ansteuerung
4262 Gluehkerze Zylinder 6, Ansteuerung
4587 Kraftstofffilter
4203 Gluehsteuergeraet
4288 Lambdasonde
4530 (1297) Ladedruckregelung, Regelabweichung
4CE0 Partikelfiltersystem

OPIS BŁEDÓW:
4212 do 4262 świece i sterownik świec do wymiany. (świece okazały się padnięte), przy wymianie sterownika i tak trzeba zdjąć kolektor ssący więc wymienić świece warto + uszczelka kolektora+ kontrola klapek w kolektorze ewentualnie czyszczenie kolektora) - po wymianie sterownika i świec błąd ustąpił.
4587 błąd z filtrem paliwa. filtr był nowy - po wymianie sterownika i świec błąd ustąpił. (jakiś podgrzewacz do sprawdzenia).
W 2018 r. Błąd ponownie się pojawił wraz z padnięciem 2 świecy.
4203 Sterownik świec do wymiany - po wymianie sterownika i świec błąd ustąpił na stałe.
4288 sonda lambda - po wymianie sterownika i świec błąd ustąpił na stałe.
4530 (1297) prawdopodobnie przepływomierz powietrza - po wymianie sterownika i świec błąd ustąpił na stałe.
4ce0 jeszcze nie rozgryzłem prawdopodobnie filtr cząstek stałych do wywalenia - po wymianie sterownika i świec błąd ustąpił na stałe.

Jest tego więcej ale ze względu na brak czasu trudno uaktualniać blog i historię serwisową auta.

Mimo tych trudności polecam BMW E61.
Dzisiejsze automaty mogą się chować przy manualu.

Historia tankowania i spalanie:



2 komentarze:

Tu komentuj